Jenni Ahtiainen on porilainen helsinkiläinen, joka pyörittää omaa merkkiä nimeltä gTIE ja jonka on vaikea olla tekemättä ja sanomatta mitä ajattelee. Backline kertoo omien unelmien toteuttamisesta. Se kannustaa ja vastustaa. Se saa ajattelemaan boksin ulkopuolelta ja pyrkii osoittamaan, että kaikki on mahdollista kun lopettaa haaveilun ja alkaa tekemään.

20.4.2013

SIELUSSA SYMPATIAA

Jebran Jouni
Keskiviikkona heräsin aamuun Hollywoodin kaupunginosasta. Motel kutosesta. Oon buukannut kalenteriin yhden palaverin per päivä, koska aina tapahtuu jotain. Kuten keskiviikkona. Palaveri voi saada jatkopalaverin toiselle päivälle. Tai se saattaa hieman venyä.

Keskiviikon kohdalla kalenterissa luki Jebran Jouni. Tutustuin Jebraniin Jessica Wolffin, suomalaisen artistin kautta. Jessica on asiakkaani, jolle teen stailauksia. Meidän piti Jebranin kanssa nähdä klo 13, mutta törmäsin mieheen jo aamupalalla. Emme ole aiemmin tavanneet, ennen matkaa facessa chätätty kyllä. Mies tunnisti mut tuijottaessani ruokalistaa Hollywood Boulevardilla ja tuli sanomaan morjes. Tapaaminen alkoi muutaman tunnin etuajassa aamupalaa syödessä, eikä se tuntunut päättyvän milloinkaan.

Suurin osa kalenterissani olevista tapaamisista on ennalta tuntemattomien ihmisten kanssa, poikkeuksena amerikantuottaja ja länsirannikon unelma. Ja pari muuta jokeria. Mä en tienny kundista oikeastaan mitään muuta kuin että Jessica toivoi meidän tutustuvan toisiimme, "se tekee superhienoja juttuja nahasta". Jebranin studiotyöhuone sijaitsi kahvilan yläkerrassa. Mies käy auttelemassa kahvilassa kun tarve vaatii.

Jebran Jouni suunnittelee omalle Skkin-merkille vaatteita. Takkeja, housuja, hopeakoruja ja asusteita, kuten vöitä ja laukkuja. Hänellä on omintakeinen tyyli: mies suunnittelee vain itsensä näköistä vaatetta. Koin suurta yhteenkuuluvuuden tunnetta. Jopa musiikin läsnäolo duuneissa oli yhtä olennainen osa suunnittelutilanteesta asiakaskuntaan kuin mitä mulla. Jebran kysyi mikä on mun lempibändi, mikä inspiroi. Kuuntelen monenlaista, mutta vastasin Danzig, koska se on sisälle niin syvälle hakattu monessa eri muodossa. "Yes, I made leather pants to Glenn" se vastasi. "No you didn't" vastasin.

Jebran on 51-vuotias. Hän on Libanonista kotoisin ja pyörinyt omien sanojensa mukaan samoissa kortteleissa Hollywoodissa vuosikymmeniä. Mies on suunnitellut koruja Gaborille ja myynyt mallistojaan Losin huippuputiikeissa, kuten Maxfieldillä ja Trafficillä. Hän on tehnyt yhteistyötä video-ohjaajien, kuten Dean Carrin ja Samuel Bayerin kanssa. Jebranin asiakaskuntaan on kuulunut mm. Aerosmith, Guns'n'Roses, Def Leppard, Ozzy Osbourne, Godsmack, Slash ja Metallica. Kun suunnittelee erikoisempia malleja, on asiakkaatkin hieman erikoisempia. Mun on vaikea ymmärtää amerikkalaisia annoskokoja. Autojen lisäksi asiakkaatkin on täällä vähän isompia.

Kun duunit on upeita, asiakkaat maailmanbändejä ja kontaktit vertaistaan vailla, mikä muka voisi mennä pieleen. Vastaus on kaikki. Kun menestys sekoittaa pään aineella tai aineettomalla, voi kaikki mennä pieleen. Jebran puhui avoimesti elämästään. Mies on on nykyään realisti, hyväksyy menneen ja on samalla mieletön visionääri vieläkin. Tiedän että äijä hakkaa lahjoillaan itsensä takaisin markkinoille, vahvampana. Ja viisaampana.

Keskiyöllä, kotimatkalla oli paljon mietittävää. Ja mielessä pidettävää. Kuin itse kullakin. Onnea ja menestystä. Ja sitä kaikkea siinä edessä ja takana. Matkalla.

It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll.





1 kommentti:

  1. Mielenkiintoinen suunnittelija ja mielenkiintoinen kohtaaminen!

    VastaaPoista