Jenni Ahtiainen on porilainen helsinkiläinen, joka pyörittää omaa merkkiä nimeltä gTIE ja jonka on vaikea olla tekemättä ja sanomatta mitä ajattelee. Backline kertoo omien unelmien toteuttamisesta. Se kannustaa ja vastustaa. Se saa ajattelemaan boksin ulkopuolelta ja pyrkii osoittamaan, että kaikki on mahdollista kun lopettaa haaveilun ja alkaa tekemään.

15.12.2014

ENTER HAMBURG - EXIT HAMBURG VERY FAST

3600 kilometriä, 50 tuntia autossa istumista ja todella huonoja radiohittejä. Myimme yhden tuotteen. Kyllä. Yhden. Hampurissa järjestetty kaksipäiväinen kuluttajamessutapahtuma oli katastrofi.

Huumori oli kaukana ensimmäisen messupäivän jälkeen. Vitutti. Syytin itseäni. Olen reissannut syksyn aikana Hampurissa, jutellut paikallisten stylistien kanssa ymmärtääkseni ettei meille ole siellä potentiaalisia jälleenmyyjiä. Olen viettänyt aikaa hampurilaisten kanssa ja todennut omin silmin heidän olevan täysin erilaisia kuin berliiniläisten. Mun olisi pitänyt ymmärtää, ettei Hampuri ole meille paikka myydä. En ymmärtänyt. Otti päähän niin paljon, että nousi kuume.

Meidän virheemme oli puhtaasti se, että emme tunteneet messukävijäprofiilia tarpeeksi. Mesta oli täynnä verhomaisten huivien ja virkattujen pikkutuhmien mollamaijojen myyjiä. Kävijäkunta oli liian värikästä. Hampurilaiset ovat suht vanhoillisia, hintamme olivat liikaa jouluteemaisille messuille ja vaikka kiinnostusta oli, oli tuotteemme juuri sitä mitä se on, niche. Erikoislaatuinen, yksilöllinen. Jengi osti halpoja ja persoonattomia magneetteja ja rannekoruja, joita meilläkin olisi periaatteessa voinut olla. Tosin eri hintaprofiililla, koska oon positioinu merkkini mollamaijamyyjää katu-uskottavammalle muotimerkkiosastolle.

Kuluttajamessut ovat täysin eri asia kuin jälleenmyyjille tarkoitetut messut. Kuluttajan kohtaamiseen valmistaudutaan eri tavalla, varsinkin kun merkki ei ole vielä tunnettu eikä asiakas tiedä millaisesta merkistä on kyse. Kuluttaja voi olla minkä iältään tai tyyliltään mitä tahansa. Mitä vaikeampi tuote, sitä vaikeampi on saada asiakas lähestymään messustandiä. Jos tuotteen viesti on selvä ja se kolahtaa ostajalle ilman sanoja, on se hyvä tuote myydä messuillla joilla kielibarrikadi asettaa vielä omat kettumaiset haasteensa. Jälleenmyyjä puolestaan tietää oman yritys- ja asiakasprofiilinsa kautta mitä etsii. Ja kuten meille kävi Pariisin messuilla, gTIE jakoi mielipiteet juuri kuten pitikin. Sifonkimekkokauppiaat käveli ohi ja mustiin pukeutuneet trendsetterit pysähtyi. Hampurissa ei ole tarjolla jälleenmyyjiä merkkimme kaltaisille tuotteille, joten myös se kuluttajataso puuttuu. Ja vaikka sitä porukkaa satunnaisesti jossain päin Hampuria haahuiliskin, he tuskin olisivat Holy Shit Shoppingiin tulleet,. Messut tarjoaa ostettavaa aivan toisenlaiselle asiakaskunnalle. Tämän asian ymmärtämättä jättämisestä mä itseäni sätin. Ihan tyhmäksi asti.

Haluan kirjoittaa tämän auki, koska vaikka epäonnistuinen on perseestä, se on myös hiton hyvä tapa oppia. Me osaamme olla tästä lähtien tarkempia millaisille messuille tai tapahtumiin osallistua ja mitkä jättää väliin. Ja ehkä joku teistä ymmärtää katsoa target-markettia tarkemmin eikä elää hienon suunnitelman varjossa. Suunnitelman mikä oli dynamiittia, mutta mikä toteutettiin aivan väärässä paikassa. Itsesyytöksistäni huolimatta usko merkin tulevaisuuteen ei horjunut, kyllä me kiinnostusta saatiin aikaan. Usko ei loppunut, vaikka tämä reissu ihan klassikoksi jääkin yhdellä myydyllä tuotteella. Sunnuntain messupurun jälkeen lähdettiin ansaitulle kaljalle. Halusin kirjoittaa ylös positiivisia asioita, joita messuilta jäi käteen. Saatiin yhdessä aika hyvä lista aikaan.

Meillä oli monen mielestä hienoin ständi koko messuilla. Ihmiset olivat ystävällisiä, katsoivat silmiin ja hymyilivät. Messut olivat ihan hienosti järjestetyt, asiat toimi. Löysin yhden mielenkiintoisen suunnittelijakontaktin joka jää muhimaan kollaboraatio-mielessä ja Elli löysi itselleen tosi hienon takin. Meillä on kuulemma hyvä huumorintaju ja reissu tuntui kaikesta huolimatta kiireisen syksyn jälkeen minilomalta ennen viimeistä joulupuserrusta. Oli ihanaa viettää aikaa ystävien kanssa, ihmisten kanssa joiden kanssa ei enää tule nähtyä kun työ "häiritsee" vapaa-ajan viettoa. Thin Kingin pojat ovat upeita, Samin tunnen musapiireistä vuosien takaa ja on samoisssa ympyröissä tutustunut Michiin, joka on toinen mukana ollut Thin King. Judith van Hel hyppäsi autoomme menomatkalla Berliinistä ja meillä oli aikaa hengata ja puhua tulevaisuudesta. Judith on juuri tällä hetkellä studiossa äänittämässä uutta levyään. Tapasin Itamarin, suunnittelijaystäväni Berliinistä jonka kanssa työskentelemme nykyään hyvinkin paljon yhdessä. Itamar oli Hampurissa saksalaisen vanhan ja tunnetun Die Ärzte -yhtyeen rumpalilaulajan Bela B:n syntymäpäivillä ja vei meiltäkin ukolle nahkaisen yllätyksen. Itamar sömplii meille tapaamisesta Berliiniiin seuraavalle reissulleni, Bela B on todella iso nimi Saksassa ja on tyyliltään aivan meidän asiakas. "You have to look at the market", sanoi ruotsalainen mulle vuosi sitten. Nyt sisäistin tämän, kantapään kautta meni niin että napsui.Tärkein positiivinen asia mitä messuista jäi on tämän asian sisäistäminen. Oppiminen. Vaikka tiedät mitä olet myymässä, tutki asiakasta tarkemmin. Ja nyt tuli tehtyä aika hiton hyvä markkinointi tutkimus. Prost!

Tänä aamuna heräsin siihen kun Elli työntää puhelintaan naamaani. Marilyn Manson oli vaihtanut porfiilikuvansa Twitteriin. Sillä on siinä promokuvassa meidän valkoinen Pirate kaulassaan. Sain vielä julkaisemattoman kuvan puhelimeeni kaksi viikkoa sitten, uusien Manson-kuvien julkaisuaikataulusta oli vain aavistus. On ollut todella vaikeeta pitää tätä tietoa sisällä lähes kaksi viikkoa kun hepun aikatauluista ei ole varmuutta. Olisin halunnut huutaa asiasta ihan joka suuntaan. Tänä aamuna en tiennyt mihin suuntaan olisin juossut. Kaarsin ympyrän jälkeen vessaan ja tviittasin sille.

Mitäköhän huomenna aamulla tapahtuu… en tiedä ja se just on ihanaa. Vaikka tämä on yhtä ylä- ja alamäkeä kaikki, en vaihtaisi mitään mihinkään. En tätä epäonnistumista alihinnoiteltuun tuhannen kappaleen myyntierään väärälle asiakasryhmälle, en lentolippuun Balille. Kaikelle on aikansa ja paikkansa. Niin yhdelle myydylle tuotteelle, kuin Mansonin promokuville. Epäonnistumiselle ja onnistumiselle.

Näillä mielin lähdemme Hampurista Puolan läpi kohti Liettuaa ja Latviaa ja siitä laivalla kotiin. Myötätuulessa, sanoisin. Hampuri oli ja meni. Se oli vitsi. Joo. Helvetin kallis vitsi.

Marilyn Manson & gTIE (Jack the Noble Pirate)
Haettiin meidän Sitikalla messustandit. Henkilöauto voi olla tilaihme.
 
Ständi.



#HolyShit
#CoolShit
#HipsterShit

Adult pacifiers.



Itamar.
After drinks.
Me & Judith.
Positive things.
Exit Hamburg, Monday 10 AM.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti